Snobisme leidt tot comeback kurk
(Bron: Food Magazine; juli/augustus-2011)
De opmars van plastic kurken en draaidoppen is gestopt. Het Franse Auchan en het Britse Sainsbury`s zijn voor hun huismerkwijnen weer overgestapt op de traditionele kurk. Dit besluit past bij een ommekeer die in 2010 is ingezet.
Experts gaven tijdens de recente Vinexpo in Bordeaux twee verklaringen voor deze ommekeer: de verbetering van de productietechniek, waardoor bij het kurken van flessen steeds minder wijn verpest wordt, maar met name ook de snobfactor. "Klanten over de hele wereld denken dat flessen met een echte kurk ook betere wijnen bevatten. Je kunt meer verkopen en tegen een hogere prijs", aldus een expert.
- Details
- Geschreven door: Artikelenservice FAWBG
Opleiding tot FAWBG wijnkeurmeester
Bij voldoende belangstelling wordt in 2011/2012 weer een opleiding tot wijnkeurmeester georganiseerd. In Zeeland en de regio Nijmegen bestaat hiervoor al de nodige interesse. De federatie zou het fijn vinden als ook in het westen en midden van het land het wijnkeurmeestersbestand wordt uitgebreid.
Afhankelijk van het aantal aanmeldingen dat we in de loop van 2011 ontvangen, kunnen we plannen gaan maken m.b.t. de cursuslocatie(s) etcetera. Aanstaande wijnkeurmeesters moeten, om de opleiding met succes te kunnen volgen, wel beschikken over de nodige theoretische kennis en praktische ervaring in het wijnmaken. Bovendien moeten zij bereid zijn om ook elders in het land te gaan keuren.
Mobiliteit is een voorwaarde hiervoor, omdat keuringen bi
- Details
- Geschreven door: Artikelenservice FAWBG
Pagina 51 van 68